Rozwiązywanie problemów kompetencją przyszłości

Wojtek jest mistrzem produkcji w branży poligraficznej. Każdego dnia napotyka na swojej drodze różne problemy, które stara się zawsze na bieżąco rozwiązywać.
Katarzyna Gulanowska
Katarzyna Gulanowska
Na obrazku przedstawione są białe puzzle na niebieskim tle - ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW KOMPETENCJĄ PRZYSZŁOŚCI Proresult

Historia pewnego pracownika

Wojtek jest mistrzem produkcji w branży poligraficznej. Każdego dnia napotyka na swojej drodze różne problemy, które stara się zawsze na bieżąco rozwiązywać. Czasami jednak zdążają się w jego karierze dni, kiedy problemy wypełniają znaczną część jego pracy. Nasz bohater ma często odczucie, że każdego dnia idzie do pracy tylko po to, aby rozwiązywać problemy. Czy jednak tak powinno być? Czy tak wygląda rzeczywistość? Kompleksowe rozwiązywanie problemów, czyli kompetencja przyszłości nadchodzi z pomocą.

 

Zadajmy sobie kilka pytań

Czy ta historia wydaje Ci się znajoma – może wręcz bliska sercu? Czy nie jest tak, że Ty również większość swojego dnia poświęcasz na rozwiązywanie mniej lub bardziej skomplikowanych problemów?

W chwili zetknięcia się z problem produkcyjnym zwykle podejmujemy szybkie działanie w celu jego wyeliminowania. Działania te jednak niejednokrotnie tylko maskują nasze zmartwienie. Sam problem pozostaje jednak tuż pod powierzchnią. Obrazowym tego przykładem może być plama oleju pod maszyną. To ewidentnie problem po stronie bezpieczeństwa pracownika, czyli ryzyko poślizgnięcia się. Rozwiązanie problemu wydaje się dziecinnie proste – zastosowanie czyściwa. Oczywiście po chwili zastanowienia sam zauważysz, że czyściwo nie załatwi w tym przypadku problemu. Jedynie dogłębna analiza – skąd cieknie, jaki element konstrukcyjny należy dokręcić/wymienić pozwoli wyeliminować, a nie uśpić nasz problem.

Powierzchowne podchodzenie do problemów, ciągły brak czasu powoduje, że tytułowe problemy do nas powracają jak bumerang. Niezaprzeczalnie często nie potrafimy raz na zawsze wyeliminować ich z naszego obszaru pracy.

 

Kompleksowe rozwiązywanie problemów kompetencją przyszłości

Kluczową umiejętnością każdego pracownika (bez względu na zajmowane stanowisko pracy) jest umiejętność kompleksowego rozwiązywania problemów. Wg Światowego Forum Ekonomicznego (World Economic Forum), będzie to najważniejsza kompetencja pracowników w najbliższym 10-leciu. Kompleksowe rozwiązywanie problemów, jako umiejętność analizowania wielu danych, podejmowania decyzji i wdrażania skutecznych rozwiązań. W dobie Przemysłu 4.0 o którym tak ostatnio głośno, będziemy wkrótce posiadać niezliczoną ilość czujników na maszynach, ogromną ilość danych. Pojawią się zintegrowane systemy informatyczne oraz w pełni zrobotyzowane miejsca pracy. Istotna z punktu efektywności przedsiębiorstwa będzie rzetelna analiza przyczyn powstania problemów, poznania ich przyczyn źródłowych. Priorytetowe będzie podejmowanie skutecznych działań korygujących już za pierwszym razem. Wszystko to będzie miało na celu skuteczne opracowanie działań względem faktycznych przyczyn źródłowych problemu. W rezultacie będziemy w stanie na stałe wyeliminować dane kategorie problemów.

Niestety umiejętność kompleksowego rozwiązywania problemów wciąż nie jest najlepiej ocenia wśród nowych kandydatów starających się o pracę. Pracowników rzadko szkoli się z metod analizy problemów typu Problem Solving. W wielu firmach nie stosuje się systemowego narzędzia do rozwiązywania problemów typu raport A3, który poprawnie wdrożony, efektywnie wspiera zespoły w ich systemowym rozwiązywaniu.

Decyzja należy do nas

Jeżeli zaufamy specjalistom w zakresie badania kompetencji i ich wnioskom, że kompleksowe rozwiązywanie problemów będzie niezaprzeczalnie jedną z kluczowych kompetencji, to już dziś powinniśmy przyjrzeć się naszym pracownikom. Powinniśmy zdiagnozować w jaki sposób radzą sobie oni z problemami. Najważniejsze pytanie to to – czy działania które oni podejmują są skuteczne oraz na stałe eliminują problemy. Jeżeli tak nie jest, wesprzyjmy ich poprzez stworzenie warunków do rozwoju w tym obszarze.

Nie zostawiajmy pracowników samych sobie z tym PROBLEMEM …

Autor: Maciej Gulanowski

Trener w Proresult

 

Jako trenerzy Proresult chętnie dzielimy się swoją wiedzą podczas wykładów otwartych. Zdjęcia zawarte w tym artykule wykonaliśmy podczas naszego warsztatu otwartego zorganizowanego w 1Q 2019 dla studentów organizacji Enactus w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Kompleksowe rozwiązywanie problemów kompetencją przyszłości